Finrail Oy:llä hyvä vuosi

ti huhtik. 17 12:26:00 2018

Finrail Oy saavutti vuonna 2017 tuloksellisen tavoitteensa liikevaihdon ollessa 36,0 miljoonaa euroa (2016: 36,6 M€) ja liikevoiton 2,35 miljoonaa euroa (2016: 1,93 M€). Prosesseja kehitettiin laajalla rintamalla toiminnan turvallisuus lähtökohtana.

Toimitusjohtaja Pertti Saarela on tyytyväinen Finrailin tulokseen.

- Finrailin vuosi 2017 oli kokonaisuudessaan onnistunut. Hyvän taloudellisen tuloksen lisäksi asetetut kasvutavoitteet toteutuivat, kärkenä ratapihojen ohjauksien siirto yhtiöön, mikä lisää samalla alan kilpailuneutraliteettia. Esimerkiksi koko rautatiejärjestelmän toimivuuden kannalta kriittinen piste eli Ilmalan liikenteenohjaus siirtyi kokonaisuudessaan onnistuneesti Finrailin hoidettavaksi, toteaa toimitusjohtaja Pertti Saarela.

Turvallisuus, kehittäminen ja toiminnan tehokkuus keskiössä

Turvallisuus on Finrailin toiminnan lähtökohta ja keskeinen arvo. Myös vuonna 2017 liikenteenohjauksen laatu ja turvallisuus säilyivät hyvällä tasolla, sillä valtion rataverkolla ei viime vuonna tapahtunut yhtään Finrailin liikenteenohjauksesta johtuvaa vakavaa onnettomuutta.

- Koko rautatiejärjestelmään sekä ohjausjärjestelmiin kohdistuu turvallisuusnäkökulmasta edelleen merkittäviä kehitys- ja investointitarpeita. Tältä osin yhteistyötä Liikenneviraston kanssa syvennettiin kartoittamalla tärkeimmät välittömät kehityskohteet ja myös toteutettiin kaikkein akuuteimpia toimenpiteitä. Näiden lisäksi olemme jatkaneet ja käynnistäneet lukuisia muita turvallisuuden tasoa parantavia hankkeita. Koko rautatiejärjestelmän tasolla on tarvetta syventää toimijoiden turvallisuusyhteistyötä, toimitusjohtaja Saarela kertoo.

Kaakkois-Suomen uuden kauko-ohjausjärjestelmän kehitystyö käynnistyi vuonna 2017. Finrail on tiiviisti tässä työssä mukana. Liikenteenhallinnan järjestelmien puolelle kehitystä tehtiin asiakkaan johdolla uusien modernien järjestelmien kehittämiseksi, jotka ennustavat liikennettä ja ratkaisevat konfliktitilanteita sekä parantavat ratatöiden turvallisuutta ja asiakaspalvelua loppukäyttäjille.

Vuonna 2017 toiminnan tehostamista jatkettiin Seinäjoen ohjauskeskuksen toimintojen sulauttamisella Tampereen ohjauskeskukseen, sekä aloittamalla Pieksämäen liikenteenohjaus-toimintojen siirtäminen Tampereelle.

Yhtiön hallituksen puheenjohtajana toimii Pertti Korhonen. Muut hallituksen jäsenet ovat Kimmo Mäki, Pia Björk, Yrjö Poutiainen, Kaija Sellman ja Pekka Timonen.

- Henkilöstön vankka osaaminen ja sitoutuminen ovat tärkeimmät tekijät, joiden avulla saavutimme toiminnalliset tavoitteemme, toimitusjohtaja Saarela kiteyttää.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Pertti Saarela