Valtteri-myrskyn vaikutukset jatkuvat: Junaliikennettä supistetaan maanantaina 31.1.2022

su tammik. 30 19:22:00 2022

Lauantaina Valtteri-myrskyn myötä alkanut runsas lumisade jatkuu ennusteiden mukaan vielä maanantaiaamuun. Satanut lumi liikkuu pohjoistuulen ja junien viiman mukana vaihteisiin. Pakkanen voi vaikeuttaa edelleen tilannetta, ja aiheuttaa haasteita vaihteille, asemalaiturien lumenpoistolle ja junakalustolle.

Lähiliikenteen supistamissuunnitelman otetaan käyttöön

Tiivistä yhteistyötä on tehty eri rautatietoimijoiden kesken, jotta voidaan varmistaa turvallinen ja mahdollisimman sujuva liikennöinti. Fintraffic, Väylävirasto, HSL ja VR ovat yhdessä päättäneet ottaa käyttöön maanantaina 31.1.2022 harvennetut vuorovälit pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikki A-junat ja K-junat ajetaan 20 minuutin vuorovälein. Kaikki muut lähiliikenteen junat ajavat normaaleilla vuoroväleillä. Päätöksen tavoitteena on taata turvallinen ja mahdollisimman sujuva liikennöinti. Kauko- ja tavaraliikenteessä ei liikennettä ennakolta vähennetä.

Lisäksi liikennettä supistamalla saadaan työrakoja mm. rautateiden kunnossapidolle. Urakoitsijat ovat keskittyneet lumen poistoon ja vaikka lunta on poistettu kaikilla resursseilla, niin työtä on vielä jäljellä. Liikenteen sujuvuuden näkökulmasta vaihteiden puhdistaminen on kriittistä. Vaihteiden lämmityksen lisäksi vaihteita joudutaan puhdistamaan junaliikenteen ehdoilla myös käsin harjoilla ja lapioilla.

Matkustajille tämänkaltaiset häiriötilanteet näkyvät lähinnä junien myöhästymisinä tai mahdollisina korvaavina kuljetuksina.

Lisätietoja:

• HSL tiedottaa lähiliikenteen muutoksista osoitteessa www.hsl.fi
  • VR tiedottaa asiakkailleen verkkosivuillaan (www.vr.fi) ja sosiaalisessa mediassa mahdollisista muutoksista liikenteessä

Lisätietoja:

Liikennöinti: Fintraffic rataliikennekeskus, mediapuhelin 029 450 7317

Radan kunnossapito: Kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård, Väylävirasto p. 029 534 3576