Finrail ja VR tiedottavat: Myrskyvaroitus torstaille, mahdollisia vaikutuksia junaliikenteeseen

ke marrask. 18 19:29:00 2020

Torstaille on aamukuudesta alkaen annettu säävaroitus. Ennusteiden mukaan maan etelä- ja keskiosaan sekä Etelä-Kainuuseen on luvassa voimakkaita myrskypuuskia yli 20 m/s. Lisäksi Pohjois-Pohjanmaalle ja Etelä-Lappiin voimakkaiden puuskien lisäksi on tiedossa runsasta lumisadetta, jossa lumikertymä voi olla 15-25 cm.

Myrsky saattaa aiheuttaa häiriöitä junaliikenteeseen esimerkiksi kaatuneiden puiden tai sähköratavaurioiden vuoksi.

”Tuleva syysmyrsky saattaa aiheuttaa puiden kaatumista radoille, jolloin ne saattavat vahingoittaa rakenteita ja muuta rautatieinfrastruktuuria. Matkustajille tämän kaltaiset häiriöt vaikuttavat junien myöhästymisinä tai korvaavina kuljetuksina. Myrskyn ei kuitenkaan ennusteta olevan Aila-myrskyn kaltainen”, kerrotaan Finrailin rataliikennekeskuksesta.

VR on varautunut myrskyyn lisäresurssein usealla paikkakunnalla. Lisäksi asiakkaille tiedotetaan myrskyn mahdollisista vaikutuksista eri kanavissa. Ajankohtaista liikennetilannetta voi seurata VR:n verkkosivuilla: https://www.vr.fi/junaliikenne-nyt