Takaisin etusivulle >
Infokeskus 10 vuotta: Minna ja Susanne tekevät unelmatyötään
ti huhtik. 03 15:49:00 2018
Vuosikymmen samassa hommassa kuluu kuin siivillä, kun työstä nauttii. Minna Honko-Sinisaari ja Susanne Jääskeläinen viihtyvät Finrailin matkustajainformaatiopalvelussa erinomaisesti. Infokeskus täyttää 10 vuotta 3.4.2018.
– Työpäivät ovat hyvin vaihtelevia. Hiljaisena tiedotetaan ehkä vain raiteidenvaihtoja. Seuraavana päivänä voi olla täysi kaaos, jolloin tuntuu, että kaikki tapahtuu yhtä aikaa ja ongelmat kertaantuvat, Minna Honko-Sinisaari naurahtaa.
Se työssä onkin kaikkein parasta. Kun päivät eivät ole koskaan täysin samanlaisia, ei työhön kyllästy. Työn vaihtelevuus ja tietynlainen arvaamattomuus pitävät virkeinä ja varpaillaan, vaikka hyvin kiireinen päivä stressaavalta tuntuukin.
– Paineensietokykyä tässä työssä kyllä vaaditaan, Susanne Jääskeläinen vahvistaa.
Tietoa matkustajille
Minna ja Susanne työskentelevät asiakaspalvelijoina Finrailin Helsingin Infokeskuksessa ja hakivat uusiin tehtäviin heti niitä kymmenen vuotta sitten käynnisteltäessä. Minna ja Susanne ovat ainoat alusta asti mukana olleet työntekijät.
Finrailin matkustajainformaatiopalvelut huolehtii Suomen juna-asemien aikataulu- ja raidenäyttöjen tietojen ajantasaisuudesta sekä asemakuulutuksista. Infokeskus vastaa matkustajainformaatiosta Etelä-Suomen alueella. Se tarkoittaa Hki-Riihimäki, Hki-Turku -rataosia ja Kehärataa.
Helsingissä matkustajainformaatiopalveluista vastaavat asiakaspalvelijat, jotka tuottavat informaation mm. erilaisten tekstien ja kuulutuksien avulla. Muualla Suomessa ajantasaisesta matkustajainformaatiosta vastaavat liikenneohjaajat.
Helsingissä matkustajainformaation toimivuudesta vastaa kahdeksan kokoaikaista ja kaksi osa-aikaista asiakaspalvelijaa sekä kaksi asiantuntijaa. Kaksi asiakaspalvelijoista vuorottelee asiantuntijatehtävissä. Työtä tehdään kolmessa vuorossa.
Työ pysyy - Järjestelmät muuttuvat
– Varmistamme, että asemien informaatiotauluissa ja kuulutuksissa on oikeat tiedot. Poikkeustapauksissa informoimme matkustajia muutoksista, jos vaikkapa junavuoro on myöhässä, juna on rikki tai pahimmassa tapauksessa koko informaatiojärjestelmä jollakin tavalla pettää, Susanne kertoo.
Kaikkeen pitää olla valmistautunut ja matkustajille informaatio on saatava tavalla tai toisella.
Asiakaspalvelijat päivittävät työvuoron asemien informaatiotauluja sekä kokoomanäyttöjä ja hoitavat kuulutuksia. Susannen mukaan kuulutukset tehdään ”livenä”, mutta myös kollegan tekemiä nauhoituksia käytetään, jos sopiva on tallennettuna.
Kielitaitoa työ vaatii, sillä Helsingissä kuulutukset on hektisessäkin tilanteessa pystyttävä antamaan kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. – Venäjänkieliset kuulutukset ovat valmiiksi nauhoitettuja, Minna huomauttaa.
Asiakaspalvelijan työn sisältö ei Minnan ja Susannen mukaan ole kymmenessä vuodessa suuresti muuttunut, vaikkakin titteli on vaihtunut ja käytössä oleva matkustajainformaatiojärjestelmä samoin.
Naiset palkattiin alkujaan matkustajainformaationhoitajaksi.
Tietoteknisten järjestelmien muuttuminen tekee työstä useimmilla työpaikoilla varsin mielenkiintoista ja näin on ollut asian laita Finrailin matkustajainformaatiopalvelussakin. Kun Minna ja Susanne aloittivat työnsä, käytössä oli helppokäyttöinen ja yksinkertainen Helmi-järjestelmä, jossa ei ollut kovinkaan paljon ominaisuuksia.
Pian saatiin kuitenkin matkustajainformaatiojärjestelmä MIKU ja niitä käytettiinkin jonkin aikaan rinnan, kun uuteen järjestelmään siirryttiin asema kerrallaan. Nyt kehitysvaiheessa on aivan uusi järjestelmä RAMI, jolta odotetaan luonnollisesti suuria. Asiakaspalvelijoilta on ehdotuksia ja kehitysideoita kysyttykin vuosien mittaan.
– Työtä tehdessä järjestelmää käyttäessä huomaa tietysti paljon sellaista, mikä uuteen järjestelmään olisi hyvä saada mukaan, jos se vain olisi teknisesti mahdollista, Susanne painottaa.
Voi lämpimästi suositella
Minna ja Susanne olivat Finrailille hakeutuessaan jo pitkän linjan rautatieläisiä. Minna tuli taloon vuonna 1999 ja oli työskennellyt mm. VR:n yhteyskeskuksessa puhelinpalvelussa. Susanne tuli hoitamaan matkustajainformaatiopalveluja Tikkurilan lipunmyynnistä. Sitä ennen hän oli ehtinyt työskennellä mm. Helsingin lipputoimistossa ja VR:n puhelinpalvelussa. Alalle hän kesätöistä laiturioppaana.
Niin Minna kuin Susannekin ovat viihtyneet työssään erinomaisesti. – Jos nyt kysyttäisiin, lähtisin saman tien heti uudestaan, Minna nauraa.
Millaisia ominaisuuksia työssä sitten tarvitaan?
– Rentoa otetta ja paineensietokykyä tarvitaan, ettei kaaoksessa ole ihan kädetön, Minna sanoo.
– Kielitaitoa tarvitaan eikä kuuluttamista pidä pelätä, Susanne lisää.
Junalle kiirehtivä tai myöhässä olevasta vuorosta hermostunut odottaa kuulutuksia jännittyneenä ja jopa kuuluttajan äänenvärillä on sellaisissa tilanteissa suuri merkitys. Asiakaspalvelijat ovat äänenkäytön ammattilaisia ja saaneet äänenkäytön hallintaan koulutusta Teatterikorkeakoulun kurssilla.
Finrail tuottaa matkustajainformaatiopalvelut Liikennevirastolle.
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Häiriö rautatieliikenteessä Tampere-Pori ja Tampere-Parkano rataosilla ohi
30.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
Häiriö rautatieliikenteessä Tampere-Pori ja Tampere-Parkano rataosilla
30.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
Häiriö rautatieliikenteessä Rantarata,ohi
23.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
Häiriö rautatieliikenteessä Rantarata
23.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
Häiriö rautatieliikenteessä Karjalan radalla, ohi
22.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
- @finrail
-
29.11.2019 15:28
RT @Digirata_fi: Laki kulkee junan mukana. Mitä kaikkea pitää Digiradassa ottaa juridisesti huomioon, kun Suomen rautatieliikennettä kehite… -
28.11.2019 17:47
Tervetuloa Digirata-hankkeen Markkinainfoon 17.12! @Digirata_fi @vaylafi https://t.co/Pvx8GqHFDJ