Takaisin etusivulle >
Liikenteenohjausalueet keskittyvät
ke huhtik. 12 08:25:00 2017
Liikennevirasto on päättänyt rautatieliikenteen liikenteenohjausalueiden muutoksista. Päätöksen mukaan liikenteenohjaustyö keskitetään Tampereelle, Lahteen ja Ouluun. Tällä hetkellä liikenteenohjaustyötä tehdään 15 paikkakunnalla noin 440 hengen voimin.
Liikennevirasto vastaa rataverkon haltijana liikenteenohjauksen infrastruktuurista (mm. toimitilat ja järjestelmät). Liikenteenohjaustyön toteuttaa Finrail Oy palveluntuottajana.
Liikennevirastossa tehty liikenteenteenohjauksen kehittämissuunnitelmatyö jakautui kahteen pääkokonaisuuteen: liikenteenohjauksen maantieteellisen verkon kokonaisuuden ja liikenteenohjauksen järjestelmäkehityksen kokonaisuuden suunnitteluun. Liikenteenohjauksen maantieteellisen verkon suunnittelussa on huomioitu eri näkökulmia, joita ovat muun muassa:
- liikennejärjestelmän toimivuus
- liikenteenohjauksen toimintavarmuus
- liikenteenohjaustyön joustavuus ja tehokkuus
- liikenteenohjaustoiminnan yhdenmukaistaminen
- järjestelmäkehityksen tuomat mahdollisuudet aluejaon kehittämisessä liikenteenohjausjärjestelmien elinkaarikysymykset.
- Tähän kehittämistyöhän perustuen liikenteenohjaustyö on päätetty keskittää kolmelle paikkakunnalle.
Pieksämäen toimintojen siirto Tampereelle
Päätöksen mukaan nykyiset Pieksämäen liikenteenohjaustoiminnot siirretään pääosin Tampereen liikenteenohjauskeskukseen. Alustava aikataulu toimintojen siirtämiselle on vuosi 2018. Pieksämäen siirron henkilöstövaikutukset täsmentyvät jatkotyön edetessä, mutta nykyisille liikenneohjaajille tarjoutuu työmahdollisuuksia Tampereella.
Kouvolan ja Helsingin toimintojen siirto Lahteen
Kouvolan sekä Helsingin toiminnot siirretään uuteen liikenteenohjauskeskukseen Lahteen. Liikennevirasto ei ole vielä tehnyt päätöstä ohjauspalvelukeskuksen toimitilojen tarkemmasta sijainnista Lahdessa.
Kouvolan osalta alustavana tavoitteena on, että parhaillaan käynnistymisvaiheessa oleva KAKO-hanke (Kaakkois-Suomen kauko-ohjauksen uusiminen) tukeutuu uuteen ohjauskeskukseen. Kouvolan ohjaustoiminnot siirtyisivät Lahteen vaiheittain KAKO-projektin etenemisen tahdissa. Yksityiskohtaisempi vaiheistus ja aikataulu tarkentuvat projektin seuraavissa vaiheissa, mutta alustavasti siirtymiset/käyttöönotot ajoittuvat pääosin vuosille 2018–2019.
Etelä-Suomen ohjauksen osalta aikataulu tarkennetaan jatkosuunnitteluvaiheessa, jossa tarkastellaan mahdollisuudet liikenteenohjausjärjestelmien yhtenäistämiseen uuden alueen osalta, toimintavarmuuden ja varautumisen parantamisen näkökulmaa sekä mahdolliset tarpeet monitoimijaympäristöön liittyen.
Liikenteenohjaustoimintaa kehitetään tiiviissä yhteistyössä Liikenneviraston ja Finrail Oy:n kanssa.
Lisätietoja: ylijohtaja Virpi Anttila, Liikennevirasto, etunimi.sukunimi@liikennevirasto.fi, 029 534 3642 sekä henkilöstöön liittyvissä kysymyksissä toimitusjohtaja Pertti Saarela, Finrail Oy, etunimi.sukunimi@finrail.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Logistiikka ja liikenne
Häiriö rautatieliikenteessä Tampere-Pori ja Tampere-Parkano rataosilla ohi
30.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
Häiriö rautatieliikenteessä Tampere-Pori ja Tampere-Parkano rataosilla
30.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
Häiriö rautatieliikenteessä Rantarata,ohi
23.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
Häiriö rautatieliikenteessä Rantarata
23.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
Häiriö rautatieliikenteessä Karjalan radalla, ohi
22.10.2024
Toimialat: Logistiikka ja liikenne, Liikennetilanne
- @finrail
-
29.11.2019 15:28
RT @Digirata_fi: Laki kulkee junan mukana. Mitä kaikkea pitää Digiradassa ottaa juridisesti huomioon, kun Suomen rautatieliikennettä kehite… -
28.11.2019 17:47
Tervetuloa Digirata-hankkeen Markkinainfoon 17.12! @Digirata_fi @vaylafi https://t.co/Pvx8GqHFDJ